تاریخچه و تاسیس

تاریخچه تأسیس «مؤسسه دیده گستر فرهنگ بینا» به صورت مستقیم با اجرای «طرح تحول و برنامه راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی» (مصوب ۱۳۹۸) گره خورده است. این طرح تحول، نیاز به «شناخت وثیق جامعه» و «مخاطب شناسی عمیق» را به عنوان لازمه اصلی تبلیغ مؤثر و اثرسنجی دقیق فعالیت‌های فرهنگی، مورد تأکید قرار داد. در پاسخ به این نیاز راهبردی، «مؤسسه دیده گستر فرهنگ بینا» در سال ۱۳۹۹ به عنوان بازوی تخصصی و «دستگاه نیرومند رصدگر و اثرسنج» سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس گردید. این مؤسسه با ماهیت فرهنگی و غیرانتفاعی، به صورت کامل تحت مالکیت سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد.

هیئت اُمنا

حجت‌الاسلام

سید مهدی خاموشی

حجت‌الاسلام

محمـد قمـی

حجت‌الاسلام

محمدحسین روحانی‌نژاد

حجت‌الاسلام

احمد واعظی

محمدرضا فلاح

حجت‌الاسلام

محمدرضا فلاح

هیئت اُمنا

حجت‌الاسلام

سید مهدی خاموشی

حجت‌الاسلام

محمـد قمـی

حجت‌الاسلام

محمدحسین روحانی‌نژاد

حجت‌الاسلام

احمد واعظی

محمدرضا فلاح

حجت‌الاسلام

محمدرضا فلاح

مسئله محوری

مسئله محوری و فلسفه وجودی مرکز رصد بینا، شناخت عمیق و اقدام‌محور مخاطب است. این شناخت برای دستیابی به حداکثر اثربخشی اقدامات فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد. این مرکز، شناخت عمیق مخاطب را فرایندی نظام‌مند، چندبعدی، مستمر و پویا برای گردآوری، تحلیل و تفسیر داده‌های مرتبط با مخاطبان هدف سازمان می‌داند. این شناخت در سه سطح مکمل و مرتبط با مأموریت سازمان پیگیری می‌شود:

شناخت خود مخاطب:

فهـم ویژگی‌هـای فـردی، ارزش‌هـا، نگـرش‌هـا، نیازهـا و سلایـق فرهنگی و دینـی گروه‌های هدف.

۱

۲

شناخت میدان تعامل با مخاطب:

شناسـایی و تحلیـل بسـترها، فضاهـا، کنشـگران و جریان‌هـای فـکری و رسـانه‌ای که بر مخاطب تأثیر می‌گذارند.

شناخت محیط زیست فرهنگی و اجتماعی:

رصـد و تحلیـل روندهـا، جریان‌هـا و عوامـل کلان فرهنگـی، اجتماعـی، سیاسـی و فناورانه که بر زیست‌جهان.

۳

هیئت مدیره

علیرضا نائینی

علیرضا نائینی

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره

علی اصغر سهرابی
حجت‌الاسلام

علی اصغر سهرابی

رئیس هیئت مدیره
جلال الدین صفایی

جلال‌الدین صفایی

عضو هیئت مدیره

هیئت مدیره

علیرضا نائینی

علیرضا نائینی

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره

علی اصغر سهرابی
حجت‌الاسلام

علی اصغر سهرابی

رئیس هیئت مدیره
جلال الدین صفایی

جلال‌الدین صفایی

عضو هیئت مدیره
ماموریت

مأموریت

مسئولیت و تعهد اصلی مؤسسه برای دوره پنج ساله پیش رو، عبارت است از:

«مأموریت ما ارائه شناخت عمیق، جامع، به هنگام و کاربردی از مخاطبان و گروه های هدف پیام تبلیغی سازمان، میدان تعامل با آنان، و محیط زیست فرهنگی و اجتماعی ایشان است. این مهم را از طریق تولید داده های معتبر، تحلیل های راهبردی و گزارش های اقدام محور محقق می سازیم. هدف غایی ما، افزایش اثر بخشی اقدامات فرهنگی-تبلیغی و پشتیبانی فعال از تصمیم سازی مبتنی بر شواهد در سازمان تبلیغات اسلامی است.»

گروه‌های تخصصی

⬤ گروه افکارسنجی:

مأموریت: طراحی و اجرای پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها. این گروه با راه‌اندازی بانک داده‌های پژوهشی، مشارکت با سایر مراکز و تأسیس مرکز تماس اختصاصی، به تأمین و گردآوری داده‌های اولیه و ثانویه می‌پردازد.

⬤ گروه پژوهش:

مأموریت: طراحی و اجرای پژوهش‌های اجتماعی. این گروه با تأمل در داده‌های موجود و بازخوانی آن‌ها، به دنبال مسئله‌شناسی، آسیب‌شناسی و تولید گزارش‌های علمی و پژوهشی برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری مدیران سازمان است.

⬤ گروه رصد:

مأموریت: طراحی و اجرای پژوهش‌های داده‌کاوی. این گروه عهده‌دار تحلیل و تفسیر داده‌های مشهود، به‌ویژه داده‌های تولیدشده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است تا الگوهای حاکم بر این فضا را شناسایــی کند.

۵۳

گزارش

۱۱

گزارش

۲۷

گزارش

۲۷

گزارش

۵۳

گزارش

۱۱

گزارش

۲۷

گزارش

۲۷

گزارش

همکاران

مرکز تحلیل اجتماعی
مرکز افکار سنجی دانشجویان
مرکز رصد فرهنگی
مرکز فرهنگ و رسانه
مرکز افکار سنجی آرا
مرکز تحقیقات صدا و سیما

همکاران

مرکز تحلیل اجتماعی
مرکز افکار سنجی دانشجویان
مرکز رصد فرهنگی
مرکز فرهنگ و رسانه
مرکز افکار سنجی آرا
مرکز تحقیقات صدا و سیما